Winterbanden Duitsland: verplicht bij winterse omstandigheden In Duitsland moeten motorvoertuigen uitgerust zijn met winterbanden tijdens winterse omstandigheden. Deze regel geldt ook voor ons Nederlanders. Winterse omstandigheden zijn volgens de Duitse wet: ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming. Wil je zeker zijn dat je safe zit? Rijd dan van oktober tot april met winterbanden in Duitsland. Als bestuurder van de auto ben je verantwoordelijk voor geschikte winterbanden onder je auto. De winterband moet in Duitsland voldoen aan de eisen die gesteld zijn in de Europese Richtlijn 92/23/EEG. Je aanhangwagen of caravan hoeft geen winterbanden te hebben, maar dit is voor extra grip natuurlijk wel aan te raden. All season banden zijn ook geschikt, zolang ze zijn voorzien van een M+S logo. Boetes bij rijden zonder winterbanden Als je de Duitse wetgeving niet naleeft en wordt aangehouden dan bedraagt de boete…
Na het rijbewijs op creditcardformaat krijgt Nederland ook een kentekencard. De kentekencard met chip gaat het huidige tweedelige papieren kentekenbewijs vervangen. Dat heeft Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) bekend gemaakt. De nieuwe kaart wordt in de loop van 2013 ingevoerd. Op de kentekencard staan de gegevens van zowel het voertuig als van de kentekenhouder. Nu staan die op de afzonderlijke papieren kentekendelen. In plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt. “De kentekencard is gemakkelijk in gebruik, gaat langer mee en is lastiger na te maken. Daarmee helpt de kentekencard voertuigdiefstal terug te dringen”, aldus minister Schultz van Haegen. Bij gestolen voertuigen worden dikwijls vervalste of gestolen kentekenbewijzen gebruikt om ze van een andere identiteit te voorzien. De kaart…
Nederlanders die op de Italiaanse autostrada een ‘autovelox’ zien, doen er verstandig aan even af te remmen. Wie in het verleden in het buitenland werd geflitst, kwam daar nog al eens mee weg. Maar vanaf 4 november 2013 gaan bijna alle landen van de Europese Unie de boetes met elkaar uitwisselen. Iedereen die weleens met de auto in Frankrijk of Italië komt, kan erover meepraten. Een flits in het buitenland na een snelheidsovertreding resulteerde lang niet altijd in een boete. Alleen snelheidsovertredingen in België, Duitsland en Zwitserland werden de laatste jaren consequent bestraft vanwege bilaterale afspraken tussen Nederland en die landen. Maar vanaf vrijdag gaan 25 EU-landen hardrijders gezamenlijk aanpakken, schrijft De Telegraaf. Wie een boete krijgt voor een snelheidsovertreding, het niet dragen van een gordel, het rijden door rood licht, bellen achter het stuur, of rijden onder invloed, zal deze ook daadwerkelijk op de…